Euchre kortspel regler

Euchre är ett klassiskt kortspel som spelas mellan två lag med två spelare i varje. Med hjälp av en specialiserad kortlek med 24 kort – som endast består av 9, 10, knekt, dam, kung och ess – strävar lagen efter att vara de första som får 10 poäng.

I den här guiden går vi igenom de viktigaste Euchre kortspel regler och strategier för att utmärka sig i Euchre.

Kortspelet Euchre – regler

Euchre är ett kortspel där spelarna försöker vinna stick genom att spela det högsta kortet i den ledande färgen. I spelet ingår lag, trumffärger och särskilda regler för budgivning och poängsättning.

Ställ upp

Innan spelet kan börja måste en dealer väljas. Varje spelare drar ett kort från en blandad kortlek. Spelaren med det lägsta kortet blir dealer.

Dealern blandar kortleken och delar ut 5 kort till varje spelare medurs. Men om du vill spela traditionella kortspel glöm inte att läsa om de bästa kortspelen för 2

Etablering av Trump

Det översta kortet från den kvarvarande kortleken vänds. Spelaren till vänster om dealern har möjlighet att fastställa det omvända kortet som trumffärg.

Om de avstår från att göra det, flyttas befogenheten att fastställa trumf till vänster. Om ingen bestämmer sig för att etablera det vända kortet som trumffärg, bestämmer spelaren till vänster om dealern vilken trumffärg de vill ha.

Men om det kort som först vändes upp fastställs som trumf, tar dealern det uppvända kortet och ersätter det med valfritt kort i sin kortlek. Om det uppvända kortet passeras som trumf ersätter ingen kortet.

Rangordning av kort i Euchre

I Euchre är ess höga och 9:or låga. Knekten i trumffärgen kallas Right Bower och är det högst rankade kortet. Knekten i off-färgen (färg med samma färg) kallas Left Bower och blir knekten i trumffärgen.

Lagindelning – Anfallare/försvarare

Lagkamraterna sitter mitt emot varandra i gruppcirkeln. Det lag som bestämde trumffärgen kallas angripare eller skapare medan det andra laget kallas försvarare.

När trumf har fastställts kan en spelare bestämma sig för att gå ensam. Om de gör det måste deras lagkamrat lägga ner sina kort och avstå från spelet. Att gå ensam har möjliga fördelar när det gäller poäng.

Hur man spelar kortspelet euchre

Spelaren till vänster om dealern börjar spelet genom att placera ledarkortet i mitten av cirkeln. Medurs måste varje spelare följa kostym om de kan.

Spelaren med det högst rankade kortet, med hänsyn tagen till den etablerade trumffärgen, tar sticket. Vinnaren av sticket tar ledningen för nästa omgång.

Hur-man-spelar-kortspelet-euchre

Poängsättning – Euchre kortspel regler

✔️Om anfallarna tar 3 eller 4 stick får de 1 poäng; om de tar 5 stick får de 2 poäng. Om försvararna tar 3 eller 4 stick får de 2 poäng; om de tar 5 stick får de 4 poäng.

✔️Menom en anfallande spelare bestämmer sig för att gå ensam och tar 3 eller 4 stick, får han 2 poäng; om han tar 5 stick, får han 4 poäng.

✔️Om en försvarande spelare bestämmer sig för att gå ensam och tar 3 eller 4 stick får han 4 poäng; om han tar 5 stick får han 5 poäng.

✔️Spelet fortsätter tills ett lag har fått 10 poäng.

✔️Poängen hålls visuellt för varje lag genom att använda två 5:or i en färg, den ena placerad över den andra.

✔️Det översta kortet är från början vänt nedåt och används för att gradvis avslöja pips när laget tjänar poäng. Varje pip som visas räknas som 1 poäng. Efter 5 poäng vänds det översta kortet upp och cykeln börjar om.

✔️Ett lag blir “Euchred” om de misslyckas med att få 3 stick.

✔️Ett lag får en “March” om de får alla 5 sticken.

Euchre kortspel historia 

(Euchre-spelet har en lång historia som börjar i 1700-talets Europa)

Som spelforskaren David Parlett drar slutsatsen i en definitiv artikel om Euchre: “Euchre härstammar från det alsatiska spelet Jucker och att Jucker i slutändan härstammar från Triomphe eller French Ruff, förmodligen via Bête. 

Det kännetecknas definitivt av att två knektar befordras till den översta positionen som höger och vänster knekt, ett inslag som på olika sätt finns representerat eller parallellt i västtyska spel från slutet av 1700-talet och början av 1800-talet som Réunion, Bester Bube och Kontraspiel. 

Främjandet av knektar utvecklades uppenbarligen under 1700-talet, kanske som en förlängning av främjandet av klöver knekt i Loo och Pamphile, kanske också påverkat av den speciella statusen för svarta ess (eller ess av svärd och klöver) i Ombre.”

Från sitt europeiska ursprung fördes Euchre troligen till Amerika av tyska invandrare. Dess första officiella beskrivning i Amerika skrevs ned i 1845 års utgåva av Hoyle’s Games.

Även om Euchres popularitet har minskat sedan 1800-talet har det fortfarande ett starkt följe i den amerikanska mellanvästern. Länder runt om i världen ägnar sig dock också åt spelet, särskilt Storbritannien.

Euche kortspel variationer

Euchre är ett spel med många variationer när det gäller antalet spelare, antalet kort, specialdrag osv. Vissa versioner inkluderar till exempel 8 och 7 för att bilda en 32-kortlek.

Brittisk Euchre

I British Euchre spelas 25 kort där det 25:e kortet är en Joker eller Spader 2. Jokern eller spader 2 kallas för “Benny” och den rankar alla kort högre. Om Benny vänds upp när trumf ska avgöras blir dealerns lag angripare och dealern ersätter Benny med ett av sina kort.

Euchre med 2 spelare

Två spelare kan spela Euchre med följande metod. Först väljs dealern genom slantsingling. Dealern delar sedan ut 8 kort till varje spelare. De sista 3 korten betecknas som “dummy”-kort. 

Euchre-med-2-spelare

Spelarna gör sedan den bästa 5-kortshanden de kan med de 8 korten och kastar de återstående 3. Spelare kan “gå ensamma” om de bestämmer sig för att inte implementera dummy-korten i förväg.

Buck Euchre

I Buck Euchre finns det inga lag. Alla börjar spelet med 25 poäng och spelarna vinner stick för att dra av poäng (1 stick motsvarar 1 poäng) med målet att komma till 0.

Om angriparen (spelaren som bestämde trumf) vinner minst 3 stick drar de av 3 poäng från sin poäng och de andra spelarna lägger till 3 poäng till sina; om angriparen misslyckas med att få minst 3 stick lägger de dock till 5 poäng till sin egen poäng. 

Varje spelare måste ta minst 1 stick i spelet, annars läggs 5 poäng till deras poäng. Om en spelare får en markering vinner han spelet omedelbart. Om alla spelare passar när de bestämmer trumf, kommer det inte att finnas någon trumf i spelet och ingen angripare. 

En spelare kan också hoppa av en runda efter att ha fått sina kort; detta räddar dem från 1 trick minimum men förbjuder också att dra av några poäng.

Peppar

Pepper, eller Big Euchre, följer reglerna för vanlig euchre med några få undantag. Spelarna får 6 kort istället för 5.

Ett lag vinner när de når 30 poäng. Om ett lag bjuder och vinner alla stick i en omgång får de 12 poäng; detta kallas “Big Pepper”. Alla andra regler i traditionell Euchre gäller.

Agram

Agram är en Euchre-variant från landet Niger. Kortleken för Agram består av ess, 10:or, 9:or, 8:or, 7:or, 6:or, 5:or, 4:or och 3:or med ess högt och 3:or lågt.

Spelaren till vänster om dealern börjar med det första lead-kortet. Medsols försöker spelarna följa färgen med ett högre rankat kort för att vinna sticket. 

Om de inte kan följa färgen kan de spela vilket kort som helst, men ett kort som inte är i huvudfärgen rankas inte.

Till exempel, om huvudkortet är en klöver 7, rankas inte ett ruter ess högre än det. Vinnaren av det sista sticket vinner hela spelet, oavsett hur många stick en annan spelare kan ha vunnit. I Agram är det bara det sista sticket som räknas.

Slutsatser av Euchre kortspel regler

Euchre, ett livligt och tankeväckande kortspel som länge har uppskattats av många människor med sin historia, variationer och komplexa taktik anses vara ett av de bästa spelen för dem som älskar kort. 

Att veta hur man spelar Euchre-regler, förstå hur poäng fungerar i det såväl som dess strategiska delar kan öka ditt nöje från detta spel samtidigt som du gör dig mer konkurrenskraftig när du spelar det.

Oavsett om du gillar klassisk Euchre med fyra spelare eller vill prova några intressanta vändningar på spelet, finns det alltid nya sätt att ha kul och förbättra detta populära korttidsfördriv.

Vanliga frågor Euchre kortspel regler

Vad är Euchre❓

Euchre är ett kortspel med trick som vanligtvis spelas med fyra spelare i två lag om två.

Hur många kort används i Euchre❓

Euchre använder en 24-korts kortlek som består av 9, 10, Jack, Queen, King och Ace i varje färg.

Hur avgör man vilken färg som är trumf i Euchre❓

Spelaren till vänster om dealern kan välja att acceptera det översta kortet i den återstående kortleken som trumffärg eller passa. Om alla spelare passar kan en ny trumffärg väljas av spelarna.

Vad är den högra trumfen❓

Right Bower är knekten i trumffärgen och är det högst rankade kortet i Euchre.

Hur får man poäng i Euchre❓

Om det anfallande laget vinner 3 eller 4 stick får de 1 poäng; 5 stick ger 2 poäng. Det försvarande laget får 2 poäng om de vinner 3 eller fler stick.

Vad betyder "att gå ensam" i Euchre❓

En spelare kan välja att spela utan hjälp av sin partner och försöka vinna alla fem sticken för att få högre poäng.

Vad händer om ingen väljer trumffärg❓

Om ingen väljer trumffärg kan spelaren till vänster om spelföraren välja en annan färg som trumf, eller så kan handen återlösas.

Vad är en "marsch" i Euchre❓

En marsch inträffar när ett lag vinner alla fem sticken i en hand.

Vad är den vänstra och den högra trumfen❓

Left Bower är knekten i den färg som har samma färg som trumffärgen och är det näst högsta kortet. Right Bower är knekten i trumffärgen och är det högsta kortet.

Kan man spela Euchre med två spelare❓

Ja, Euchre kan spelas med två spelare med små regeljusteringar, till exempel att varje spelare får åtta kort och använder dummy-kort.